Mark Ravenhill
on oma näidendiga „Bassein (vett ei ole)“ lavastaja ja näitlejad väga
keerulisse olukorda seadnud. Kuna näidend on suures osas jutustavas vormis ning
traditsioonilised stseenid puuduvad, nõuab palju nuputamist, kuidas hoida
publikut saalis keskendunutena ja hoida etendus huvipakkuvana. Võib olla
töötaks see lugu, mida näitlejad jutustavad, paremini filmi või romaanina, sest
iseenesest on näidend sisutihe ja pungil põnevaid ning pöördelisi sündmusi, mis
kulgevad tempokalt. Ühelt poolt on lavastaja Sander Pukk tubli olnud, et ta on
originaaltekstile truuks jäänud, kuid siiski oleks huvitavam ja lustlikum
olnud, kui sündmused oleksid stseenideks ümber kirjutatud ja laval ette
mängitud. Jutustavast stiilist hoolimata kasutatakse etenduses palju
originaalseid füüsilisi lahendusi, tänu millele ei muutu etendus liiga
staatiliseks. Umbes 40e protsendi osas saab etendust liigitada füüsilise teatri
alla.
Näitlejate kvintett, kuhu
kuuluvad Aarne Soro, Carita Vaikjärv, Martin Mill, Meelis
Rämmeld ja Tarvo Vridolin, mängivad
kunstnike seltskonda, kes on näitlejatena küll erinevatest põlvkondadest ja
erinevate natuuridega, kuid laval oskavad nad väga veenvalt mängida ühist
kampa, kes jagavad samu maailmavaateid ja väärtusi.
Etendus
algab peale sellest, kuidas nende kuues sõber on kunstnikuna edukaks saanud ja
ostnud endale basseini. Bassein sümboliseerib etenduse vältel rohkelt erinevaid
väärtusi - rikkust, edukust ja õnne. Kuid ka tühjusetunnet, võltslikkust ja
surma. Näiteks saab bassein saatuslikuks kuuendale tegelasele, kes sinna purjus
peaga hüppab ja haiglasse satub, sest basseinis polnud vett. Ajal, mil kuues sõber haiglas traagilises
seisundis viibib, esitab etendus vaatajale palju küsimusi. Näiteks, kas on
eetiline oma sõbra õnnetusest inspireerituna luua kunsti ja selle läbi edukaks
saata? Romantiline müüt on ju läbi aegade olnud, et tõeline kunst sünnib kannatustest.
Kui kunsti läbi aegade vaadelda, vastab see suures osas tõele. Näiteks Irving
Stone’i „Elujanus“, kus van Goghi sõber
keeldub noorkunstnikule söögiraha laenamast, sest muidu kaob tal tahe ja
inspiratsioon maalida ning saab oma rahulolu ja täis kõhu ohvriks. Ka paljud
kirjandusteosed, nende hulgas Shakespeare’i „Romeo & Julia“, poleks saanud
klassikaks ilma traagilise lõputa. Ning iga muusikapala, mis inimese tagumikku hööritama
ei pane, muudab inimese melanhoolseks ja toob mõnikord pisaragi silma.
Samas
ei mõju etendus hetkekski muserdavalt. Ka kõige traagilisemaid sündmusi
osatakse vürtsitada musta huumoriga. Samuti leidub etenduses palju ilusaid ja hingeminevaid
hetki, mis räägivad elust, armastusest ja sõprusest, aga ka üksindusest ning
igatsusest. Ka lõpp on väga helge, millega jääb tervest etendust positiivne
mulje.
Etendust „Bassein
(vett ei ole)“ võib pidada heaks versiooniks Von Krahli „Puhastatud/4.48
Psühhoosist“, sest mõlemad etendused hõlmavad endas teemasid, nagu depressioon,
narkootikumid ja surm, kuid Ugala teatri etendus suunab inimesi ellu optimistlikumalt
suhtuma ja annab vaatajale positiivset eluenergiat,
mitte ei võta seda ära.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar