Kui Lauri Lagle eelmises lavastuses "Suur õgimine"
püüdsid tegelased kompenseerida oma täitumata unistusi ja tegemata tegusid
toiduga ning püüdsid pageda argisuse eest, siis "Kolmapäevas" on see
täiesti vastupidi. Kõik neli tegelast on õppinud elama sellega, mis neil on ja
sõlminud argieluga rahu. Samas ei ole seda rahu kujutatud sugugi helgena, sest
tegelaste silmist ei peegeldu hetkeksi siirast elurõõmu.
Nagu lavastuse pealkirigi ütleb, toimub lavastus
kolmapäeval. Seda päeva on peetud kõige tavalisemaks kogu nädalas. Etendus
algab hetkest, kui tööpäev on läbi ja ollakse teel koju. Peale pikka ja tuima
tammumist jõutakse koju ja tegeldakse argiste asjadega. Aga kõigi tegelaste
tegevus tundub elutu ja monotoonne, isegi lõdvestavad tegevused nagu
televiisori vaatamine, ajakirja lugemine, toidu valmistamine jne. Stseeni
muudavad masinlikuks müra ja heliefektid. Tegelased on sihitud ja ei tea isegi,
mida nad teevad. Nagu keha ilma hingeta. Nagu ka see etenduses looduskanalilt näidatav ahv, kes
mööda puud üles ronib. Tuleb küsida, kas see ongi rahu? Või lihtsalt paratamatu
rutiin, millega tuleb elama õppida?
See rahu, mida tegelased näidata üritavad, on küsimärgi alla
seatud ka selle tõttu, et iga tegelane kasutab erinevat moodust oma rahulolematuse
varjamiseks. Näiteks Mari Abel kõneleb suure õhinaga oma varajasest noorusest,
mis lõppes siiski alandava hetkega. Sellegipoolest suudab ta oma sära hoida ja
esitab selle hetke meenutuseks suurepärase tantsunumbri. Eva Klemetsi tegelase
natuur on külmem ja püüab kõiki oma olmeprobleeme enda jaoks peletada ravimite
abil. Kaie Mihkelson on traditsioniline koduperenaine, kelle suurimaks
probleemiks on tõenäoliselt määrdunud laudlina puhtakssaamine. Seda tehes
eraldub ta täielikult teistest tegelastest ja nendevahelistest suhetest. Inga
Saluranna puhul jääb veidi seosetuks tema monoloog inimeste elunditest.
Keeruline on seda ülejäänud lavastuse temaatikaga kokku viia. On see
tagasipöördumine inimese masinliku eluviisi juurde? Võimalik. Igatahes
markeriga samaaegselt kehale elundite joonistamine oli kaval võte.
Üks kõige vaimukamaid hetki on Keanu Reeves'i (Heiko Mändla)
sissetoomine. Väga koomilisena mõjub Mari Abeli stereotüüpne jutt Keanu
Reevesile, nagu fännid oma iidolitega kohtudes ikka käituvad. "You are so beautiful, Keanu! I saw you in
"Matrix" and I fell in love with you!" Samas on ka sellel
stseenil tõsisem tagamõte, sest ühiskonnas kiputakse ikka kuulsaid inimesi
ülistama ja altpoolt üles vaatama, kuigi päriselus on nad lihtinimesed, nagu
iga teinegi. Meedia lihtsalt loob säärase illusiooni. Ning kui Keanu Reeves'ist
lähemalt rääkida, siis on ka tema pidanud rasket elu elama, mida ta siiani
elab. Kuulsus, rikkus ja väline veetlus pole tema elu siiani suutnud muuta
õnnelikuks.
NO99 kodulehel on kirjeldatud "Kolmapäeva", kui
helget, karget ja ilusat lavastust. See on vastuvaieldav, sest lavastus
väljendab inimelu üpris negatiivse tooniga ja mõjub muserdavalt. Iseenesest on
tegelastega kõik korras ja konflikte neil kellelgi ei teki. Samas see paratamatus
teebki lavastuse kurvamaiguliseks. Pole konflikte, mida lahendada ja nende
vabanemistest rõõmu tunda. Lõpustseen on küll soe ja ilus, aga siiski on tegu
ebaõnnestunud reaalsusega ja mõjub justkui lohutava ja kaasatundva embusena.
Samas annab etenduse abstraktne kontseptsioon võimaluse mõjuda
igale vaatajale täiesti individuaalselt. Etendus jätab vaatajale sihilikult
paljud otsad lahti (näiteks, mis elu need tegelased ülejäänud nädalapäevadel
elavad, on nad üksikud või elavad koos kellegagi, nende minevik jms.) ja annab
vaatajale võimaluse tõlgendada lavastust ka positiivsemas võtmes.
Nõrgaks
küljeks on ehk ettearvatav ülesehitus. "Suurele õgimisele" jääb
"Kolmapäev" alla just seetõttu, et kasutatakse samu võtteid, nagu
traditsionaalse narratiivi puudumine, pikad monoloogid dialoogide asemel jms.
"Suures õgimises" mõjus see uue ja huvitana, kuid
"Kolmapäevas" oleks oodanud juba midagi uut. Eriti Lauri Lagle puhul,
kes on suutnud alati üllatada oma pöörase fantaasiameelega. "Kolmapäev"
ei pruugi kunstielamusena küll olla positiivne, kuid suudab sellegipoolest vaatajat
tugevalt mõjutada. Just see fakt muudabki etenduse väärtuslikuks ja
kompenseerib mõned väiksemad puudujäägid.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar