NO99 lavastuse
„Enesetapja“ muudab huvitavaks ja värskendavalt mõjuvaks see, et kui muidu on
NO99 üldiselt tuntud avangardse lähenemise ja eksperimenteerivate tõlgenduste
poolest, siis „Enesetapja“ on jäänud truuks nii tekstile kui ajastule, mil
Erdmani näidend ilmavalgust nägi. Teksti pole ümber kirjutatud ega sündmusi
juurde mõeldud. Lavastus on üpris sarnane mõne hooaja tagusele farsile „Võtame
uuesti!“, sest on samuti pöörase tempo, intensiivsuse ja energiaga esitatud,
kuigi nii hüsteerilisi naerupahvakuid ei tekita.. Trupp esitab näidendit täie hingega
ja lustides, olles emotsionaalne ja panustades igaüks omalt poolt 101%.
„Enesetapja“ räägib
mehest nimega Semjon Podsekalnikov (Jörgen Liik), kes ei paista millegi
erilisega silma. Lihtsalt öeldes on ta töötu luuser, kes elab oma naise Maša
(Helena Pruuli) kulul. Kuid järsku otsustab ta sooritada enesetapu, millega ta
suudab linnarahva tähelepanu võita. Grotesksel ja naeruväärsel kombel muutub ta
rahva silmis kangelaseks. Kuna ta peagi nagunii sureb, pole tal elus enam
midagi karta vaja. Julgelt kirub ta ühiskonda ja süüdistab poliitikuid. Kuid
enesetapp muutub tema jaoks raskemaks väljakutseks, kui ta arvas ja sellest
hakkavad hargnema pöörased ja ootamatud sündmused. Ootamatu lõpplahendus annab
näidendile väga terava ja valusa moraali. Näidend on teravmeelne, sorava
dialoogiga ja satiiriline. Karakterid on värvikad, igaüks võlub erineva
kiiksuga. Kõik eeldused on olemas, et olla suurepärane komöödia, mida see ongi.
Sellegipoolest on etenduse komistuskiviks saanud püüe lavastada sellest
stiilipuhas komöödia. Kõige teravmeelsemad read on näitlejate poolt liialt
pealetükkivalt välja öeldud ja jääb mulje, nagu näitlejad sunniksid publikut
saalis vägisi naerma. Kui näitlejad oleks võtnud enda tegelast ja tema mõtteid
tõsisemalt, oleks lavastus poole naljakam olnud.
Enne etenduse algust
rääkis dramaturg Laur Kaunissaare, et „Enesetapja“ on mingil määral nagu
ballett, kus iga liigutus on hoolega läbi mõeldud ja esitatud õigel ajal. Paraku
pärsib see lavastuse orgaanilisust ja vähendab sündmuste usutavust. Näitlejate
kehakeel näib liialt sarnane ja muutub seetõttu üsna kiiresti häirivaks. Kohati
tundub lausa, et näitlejad on lausa oma iga žesti, mille nad käega või jalaga
teevad, pähe õppinud ja lõpmatuid kordi läbi proovinud. Balletis ja ooperis
selline meetod küll töötab, kuid sõnateatris mõjub see liiga teatraalselt ja
võltsilt.
Ebausutavaks ja mitte
tõsiseltvõetavaks muudavad etenduse ka ülemängimine, mis on küll taotluslik,
kuid siiski mitte kõige õigem meetod lavastamiseks. Lisaks kulgevad kolm tundi
väga staatilise ja ühesuguse nivooga. Tempo on pidevalt laes, kuid mingil
hetkel võiks anda hingamispausi nii publikule kui ka näitlejatele.
Muidu on lavastus
täitsa tore ja hästi õnnestunud. Trupi tugevuseks on hea lavaline liikumine ja lauluoskus
(julgus laulda ilusti, õige viisiga ja õiges helistikus).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar