Toomas Eduri ballett Tauno Aintsi muusikale
„Modigliani – neetud kunstnik“ on iseenesest üsna tüüpiline lugu noorest ja
andekast kunstnikust, kelle loomingut tema eluajal hinnata ei osatud, lõpetades
kunstniku varajase surmaga. Modiglianit näidatakse ausalt, koos nii tema
vooruste kui ka pahedega, milleks olid alkohol, narkootikumid ja üldse lõdvad
elukombed. Sellegipoolest suudab peategelane muutuda vaatajale sümpaatseks ja
võluvaks nii, et vaataja hakkab talle kaasa elama. Kuid selles etenduses polegi
ehk süžee areng kõige olulisem. Tähtsamal kohal on pigem see, millisesse vormi
see lugu valatud on. Muusika, koreograafia, lavastusstiil ja kunstnikutöö
moodustavad koos lummava koosluse, mis annavad kokku väga esteetilise ja
emotsionaalselt mõjuva tervikpildi.
Kui
lavakardin esmalt avaneb, laiub vaade Montparnasse’i tänavakohvikule, kus
liigub ringi kõiksugu inimtüüpe. Hiljem on laval hiigelsuured maalingud. Lavakujundus
mõjub väga usutavalt ja annab etendusele vägagi veenva ja õdusa atmosfääri 20.
sajandi alguse Pariisist. On näha, et kunstnik Liina Keevallik on viitsinud
lava kujundamisega vaeva näha, mitte pole läinud lihtsama vastupanu teed,
milleks on laia kinoekraani kasutamine, mida 21. sajandi teatris juba äratüütamiseni
palju ette tuleb.
Etenduse trumbiks on kahtlemata
Tauno Aintsi muusika, mis on võrratult kaunis, suurepärase orkestratsiooniga,
üllatuslik ja mitmekesine, sulades ülejäänud etendusega perfektselt kokku ja
andes orginaalsel moel edasi tegelaste emotsioone ja loo arengut. Muusika mõjub
väga orgaaniliselt, siiralt ja traagiliselt forsseerimata. Kaunimateks
hetkedeks ongi ehk kõige traagilisemad kohad. Muusika on lausa nii hea, et
vahepeal on raske uskudagi, et tegu on eesti heliloojaga. Kriitikud võivad ehk
nuriseda, et muusikas pole piisavalt uudsust, kuid on kiiduväärt, et Tauno
Aints on julgenud luua midagi nii ilusat. Suur kiitus orkestrile ja dirigent
Risto Joostile väga täpse, heakõlalise ja paindliku musitseerimise eest.
Meeldejäävalt mõjub ka koreograafia, mis on
julge, mänguline ja fantaasiarikas. Näitena võib tuua unenäolise stseeni
esimesest vaatusest, kus Modigliani portreedest astuvad välja kõik naised, keda
ta elu jooksul maalinud on. Tants ja
mäng peeglitega suudab mõjuda vaatajalegi pisut hüpnotiseerivalt ja psühhedeelselt.
Teise vaatuse üheks parimaks hetkeks on kahtlemata bordellistseen. Kuigi kõigil
tegelastel jäävad riided selga, muudavad koreograafia ja muusika selle stseeni
väga erootilseks, säilitades siiski kunstiväärtuslikkuse.
Anatoli
Arhangelski nimiosalisena jäi meelde meisterliku tantsutehnika ja veenvate
karakterimuutuste edasiandjana. Muljetavaldavad olid kõik rühmatantsud, mis
andsid veenvalt edasi 20. sajandi alguse meeleolusid. „
Modigliani – neetud kunstnik“ on üks neist
ballettidest, mida peaks iga eesti kunsti vastu huvi tundev inimene nägema ja
mida võib uhkusega esitleda ka rahvusvahelistel lauvalaudadel.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar