Kui
eelmisel hooajal tundus, et Von Krahl liigub intelligentsema ja peenema suuna
poole (repertuaari kuulusid utoopiline ja ilukirjanduseta tuleviku ühiskonda
ennustav „Sinihabe“, esteetiline Artur Alliksaare luulel põhinev „Õhtute
kollane tolm“, teravmeelne psühholoogiline thriller „Bloody Mary“ ja
tehnoloogiliselt üleküllastunud maailma näitav „Simulaakrum“), siis Sarah Kane’i
näidendi põhjal, Juhan Ulfsaki poolt lavastatud „Puhastatud/ 4.48 Psühhoos“
jätab jällegi mulje, et trupp on tagasi oma vanades traditsioonides, mis
pärinevad üleeelmisest hooajast. „Puhastatud“, kui teatriõhtu esimene osa,
sisaldab endas Von Krahlile omaseid elemente, nagu lai kinoekraan,
prožektorinuppudega klõbistamine, röökimine, ropendamine ja nartsissistlik
vajadus publikule oma paljast ihu näidata. „Idiootide“ puhul, mida Juhan Ulfsak
ise tunnistabki kui triloogia esimest osa, see šokiteraapia töötas, suutis
vaimselt läbi raputada, vabastas ja isegi ergutas. Siin lavastuses see paraku
enam ei tööta. Kuigi Von Krahli prioriteediks on olla avangardne, hüljates
klassikalise teatri traditsioone, peaksid nad ka enda tavasid hülgama ja uusi
suundi võtma. Paraku nende uuslavastuses seda näha ei ole. Kogu narratiiv on
niivõrd segi paisatud, et ei teagi, kas tuleb lasta end näitlejate tõmblemisest
hüpnotiseerida või püüda esitatavas tekstirägastikus mingit allegooriat leida.
Kui „Idiootide“ puhul toimis see meetod kaasahaaravalt, siis selles etenduses
on see eemaletõukav.
Etenduse
muudab raskesti jälgitavaks ka see, et lavastaja Juhan Ulfsak on püüdnud ühe
korraga liiga palju öelda. Abstraktne stiil üritab jätta küll vaatajale
mõtlemisruumi, aga etenduse eklektilisus jällegi takistab seda. Kava, mis on
täis erinevaid artikleid ja luuletusi, pakub iseenesest huvitavat lugemist.
Samas, kui üritada nende tekstide ja etenduse vahel dialoogi luua, tekib
küsimus, mida etendus siiski öelda üritab? Seda, et 90ndatel oli nõme üles
kasvada ja popkultuur rikkus noored ära? Või et tehnoloogia tulek rikkus
inimeste vahelisi suhteid? Nende vahele jäävad sketšid
soovahetusoperatsioonidest, inimsuhetest, psühhiaatritest jne. Näidend on
tekstiliselt kohati isegi mõjuv, kuid lavastuse kontseptsioon on justkui
publiku šokeerimine vaid šoki pärast. Von Krahli teatrit esmakordselt
külastanud inimeste puhul võib see töötada ja nad võivad oma missiooni
õnnestunuks lugeda.
Mis
näitlejatöödesse puutub, siis ka seal valitseb segadus. Tundub vaid, et Mari
Abel on oma rolli pisut hoolikamalt analüüsinud ja osanud endale teatud karakteri
luua, kui ülejäänud trupis see kõik puudub. Tegelaste mõttemaailm on olematu,
näha on vaid väliseid külgi ja tegevust, millega võimendada šokiefekti.
Teine
vaatus „4.48 Psühhoos“ ei olekski enam justkui teatrietendus, vaid meenutab
pigem videoinstallatsiooni kaasaegses kunstimuuseumis. Selle vaatuse kandev
roll on Taavi Eelmaal, kes läbi video otseülekande ja enamjaolt vaid hääle abil
edastab oma mõtteid ja tundeid üksindusest, igatsusest ja surmast. Järjekordne
kinoekraani kasutus ei mõju teatri kontekstis küll siiralt, kuid selle eest
suudab Taavi Eelmaa oma näitlejatööga mõjuda vaatajale emotsionaalselt. Peale
45-minutilist vaatust võibki vaatajal tekkida vaimselt puhastatum tunne ja
oskus näha maailma selgemalt.
Etenduse
võtmesõnaks on „enesetapp“. Enesetapp ja varajane surm on läbi aegade olnud nii
kirjanikel, muusikutel kui ka kunstnikel vahendiks, kuidas oma looming
surematuks muuta. Irooniline on see, et paljudele kunstnikutele peale loomingulist
kõrghetke on jäänudki ainus võimalus ära surra, et looming veelgi rohkem
kuulsust koguks ja väärtustatud oleks. Samas on see kõigest üks poos.
Meeleheitlik karje, et saavutada tähelepanu. Vähemalt sellise järelduse saab etenduse
nägija saalist lahkudes teha.
Von
Krahli on küll avangardseks nimetatud, kuid selle etenduse põhjal saaks neid
nimetada lausa antiteatriks. Teatriks, kus on küll professionaalsed lavastajad,
näitlejad, dramaturgid, kunstnikud jne, kuid teatrisaalis toimuvat sündmust
teatriks nimetada ei saa, kuna suurema töö teevad inimeste eest ära kinoekraan,
mikrofonid, valgustus, heliefektid jms. Kui kogu see tehnoloogia etendusest
kõrvaldada, ei jääks sinna kuigi palju alles.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar